Sentral godkjenning er en frivillig godkjenningsordning
Foretak som er sentralt godkjent har kompetanse, erfaring og systemer som er tilpasset deres aktivitet i byggenæringen. Disse foretakene kan dokumentere at de har
- riktig kompetanse og erfaring fra fagområdet
- kvalitetssikringsrutiner
- betalt skatter og avgifter
Som valgfri tilleggsinformasjon kan foretaket opplyse at det er godkjent som opplæringsbedrift og at det har en forsikringsordning for de ansatte.
Les mer om sentral godkjenning her
Sentral godkjenning administreres av Direktoratet for byggkvalitet
Sentral godkjenning er en frivillig ordning. Foretakene som er tatt opp i ordningen, har søkt Direktoratet for byggkvalitet om godkjenning og dokumentert at de fyller kravene.
Målet med godkjenningsordningen er at den skal bidra til å fremme kvalitet og seriøsitet blant alle aktører i byggenæringen. Det er straffbart å misbruke merket.
REST-API for sentralt godkjente foretak
I tillegg til SGregister som en nettside for søk etter foretak med sentral godkjenning har vi også etablert et REST-API som kan brukes til å raskt slå opp og hente inn data fra registeret. Målgruppen for dette APIet er datasystemer og nettsider som ønsker å sjekke om et foretak har sentral godkjenning. APIet er åpent og gratis tilgjengelig for alle som ønsker å bruke det. Systemeiere trenger ikke å registrere sin bruk hos Direktoratet for byggkvalitet. Vi oppfordrer dog brukere til å ikke lagre data fra registeret permanent, men heller bruke APIet til direkte eller regelmessige oppslag.
API-et “SGregister – Register over foretak med sentral godkjenning“ ligger i Felles datakatalog, og består av to versjoner. Versjon 1 returnerer data om ett foretak hvis det har sentral godkjenning, og versjon 2 returnerer data om alle foretak som har sentral godkjenning.